Menu

Ludoterapie-Terapie prin joc, formă şi culoare



La 1 septembrie 2014 s-a lansat Proiectul „Ludoterapie-Terapie prin joc, formă şi culoare“, derulat in parteneriat cu Asociaţia “Drumuri Dobrogene”, finanţat de la bugetul local Tulcea cu suma de 10 000 lei.
Un număr de 16 copii de la scoala noastra vor face terapie prin joc, formă şi culoare, timp de 12 săptămâni.

“Magazinul cu jucării”, “Telefonul fără fir”, “Decupăm sau modelăm plastilina”, “Măsură”, “Ritm” şi “Cântar cu palmele”, nu sunt doar jocuri, ci şi tehnici care vor fi folosite în cadrul atelierelor de ludoterapie.
În cadrul celor 12 săptămâni de proiect, se vor realiza ateliere adaptate elevilor, sub forma unor jocuri pentru dezvoltarea sensibilităţii vizuale (“Magazinul de jucării”), auditive (“Telefonul fără fir”), olfactive (“Ce miroase aşa?”), gustative (“Ce gust are?”) şi tactil kinestezice (“Să cântărim în palme!”), jocuri de coordonare oculomotorie (decupaje), jocuri perceptive-motrice de organizare a schemei corporale (modelarea omuleţului din plastilină), jocuri perceptive-motrice în plan obiectual şi imagistic (Joc de figuri geometrice), jocuri perceptive-motrice de orientare şi organizare spaţială (jocuri de poziţionare a obiectelor din mediul apropiat), jocuri perceptiv-motrice de orientare şi organizare temporală (“Batem măsura” şi “Tinem ritmul”).

Copiii vor învăţa toate acestea de la doamna profesor Ileana Gălăţescu, specialist în psihopedagogie specială.
Proiectul „Ludoterapie-Terapie prin joc, formă şi culoare” îşi propune atingerea maximului de potenţial al copiilor, pentru a putea beneficia de şanse egale la viaţă, folosind „ludoterapia”, ce permite copiilor cu traume fizice sau psihice reconstruirea personalitatii si comunicarea cu mediul. Ludoterapia implică jocuri de stimulare a diverselor funcţii şi a proceselor psihice şi motorii şi are valenţe multiple, în sfera dezvoltării structurilor psihice ale copilului. Prin joc, copiii implicaţi în proiect vor învăţa, în primul rând, să se dezvolte la nivel personal şi, în al doilea rând, să se integreze din punct de vedere social.

Partenerul Scolii Gimnaziale Speciale nr. 14 Tulcea, Asociația “Drumuri Dobrogene” promovează educatia nonformală, se bazează pe voluntariat.
si are ca scop promovarea valorilor societătii civile, în vederea dezvoltării durabile a comunității, prin educație, formală și nonformală. Motto-ul asociaţiei este: “Jocul este… cea mai bună formă de învăţare!” (Jean Piaget).
Se urmăreşte să se creeze un model de bună practică, pentru ca, astfel, orasul Tulcea să fie cunoscut ca fiind un oras cu o comunitate implicată activ, pe plan social, cultural, educational, sportiv si economic.


 

Saptamana 13-19 octombrie 2014

“MESERIA, BRATARA DE AUR”
Atelierul ,,Meseria, bratara de aur” a avut drept obiectiv principal exersarea conduitei independente pentru integrarea sociala. In cadrul acestui atelier, copiii au facut exercitii de identificare a colegilor si profesorului dupa voce sau descriere orala, exercitii de  recunoastere in imagini a unor meserii si exemplificarea actiunilor pe care acestea le realizeaza precum si exercitii pentru insusirea formulelor de adresare/politete in comunicarea pe orizontala (elev-elev) si  pe verticala (elev-profesor).
Pentru formarea abilitatilor de adaptare la nivel de microgrup am jucat ,,Jocul meseriilor’’; copiii au ales meseria preferata din multimea de jetoane, au discutat alegerea facuta si apoi au ales uneltele necesare fiecarei meserii in parte. Copiii au folosit apoi piesele mici de construit pentru a realiza jocuri perceptiv–motrice in plan obiectual si imagistic (alcatuire de modele dupa criterii asociate).
Jocul stimuleaza afectiv-motivational copiii si ii incurajeaza in relationarea pozitiva elev-elev si elev-profesor.


 Saptamana 6-12 octombrie 2014

“CUM AS VREA SA FIU”
“MICUL BUCATAR”
In cadrul atelierului ”Micul bucatar”, copiii au folosit plastilina in locul aluatului; au taiat si modelat realizand astfel exercitii de dezvoltare a motricitatii fine, dar si pentru antrenarea mainii dominante, au facut diferenta tare-moale, comparand plastilina cu cuburile din lemn. Au folosit apoi plastilina colorata pentru a realiza floricele, unii folosind sabloane, altii propria imaginatie. Lucrarile au fost expuse si admirate de copii.
Cel de-al doilea atelier ”Cum as vrea sa fiu” a imbinat exercitii practice de utilizare a materialelor  cu exercitiile pentru exersarea coordonarii bimanuale si oculo-motorii. Copiii au trasat cercuri folosind sabloane si apoi au decupat asemenea unor mici croitori. Au lipit cu atentie pe cartonul colorat realizand un colaj. Copiii au fost incantati de materialele intens colorate, au fost atenti la indicatiile date si interesati sa realizeze o lucrare frumoasa. Lucrarile au fost apoi expuse intr-o mica galerie care a fost admirata de vizitatori.
Folosirea jocului in activitatea copilului este benefica dezvoltarii sale intelectuale si socializarii, crescandu-i gradul de adaptabilitate prin largirea sferei de relationare.


 Saptamana 28 septembrie-5 octombrie 2014

,,LABIRINTUL CUVINTELOR’’
“CUVINTELE MAGICE’’

Atelierele au debutat cu serie de exercitii perceptiv-motrice de orientare, ocazie cu care copiii au folosit cercurile din plastic pentru concursul ,,Cine ajunge primul?’’. Apoi copiii s-au jucat cu corzile si setul de bowling. Participantii la concurs au fost incurajati de pe margine de colegii lor, nerabdatori sa se le ia locul.

“Labirintul cuvintelor” a fost, de fapt, un cumul de activitati, printre care:

  •     ,,Calendarul naturii’’(copiii au completat in calendar ziua saptamanii, luna si anul precum si starea vremii;
  •     ,,Telefonul fara fir’’(primul copil alege un jeton si apoi transmite cuvantul mai departe);
  •     Citirea unei povesti din seria “Invat sa citesc”
  •     Scriere pe caiet a cuvintelor care incep cu initiala numelui lor; am expus impreuna literele si fiecare copil a recunoscut obiectele asociate acestora.

“Cuvintele magice”, un atelier compus din jocuri de exersare a deprinderilor de autonomie personala, dar si exercitii pentru insusirea formulelor de adresare/politete in comunicare, a urmarit dezvoltarea comunicarii si a unei atitudini civilizate in relatia cu ceilalti. Copiii au citit pe rand din carticelele cu reguli despre politete, activitatea desfasurandu-se mai mult sub forma unor jocuri de rol cu tematica diversa: “La magazin”, “La scoala”, “Cum ne comportam in clasa”, “In vizita” avand drept scop aprofundarea unor reguli si norme de conduita civica.
Prin joc am urmarit ca achizitiile copilului sa-si gaseasca expresia in comportamente adecvate, care sa-i permita adaptarea si integrarea scolara si socio-profesionala.


 Saptamana 22-28 septembrie 2014

FORMAREA ABILITATILOR MANUALE
SI A DEPRINDERILOR PRACTIC-APLICATIVE

Pornind de la premisa ca ludoterapia urmareste dezvoltarea capacitatii de autocunoastere, de cunoastere a celorlalti, dar si a mediului inconjurator, fomarea unor abilitati manuale si a unor deprinderi practic-aplicative, atelierele au urmarit atingerea acestor obiective foarte importante in dezvoltarea copiilor.
Elevii au participat cu interes la jocuri de coordonare oculo-motorie si anume folosirea sabloanelor realizand cu ajutorul acestora conturul animalelor domestice si salbatice dar si al mijloacelor de transport cunoscute; apoi au colorat desenele obtinute si au adaugat elemente in desen astfel incat sa realizeze mediul din care provin animalele sau mijloacele de transport.
Lucrarile au fost expuse realizandu-se o mica galerie pe care am ,,vizitat-o’’impreuna cu copiii; am discutat despre lucrari, realizand astfel si un mic exercitiu pentru dezvoltarea limbajului.
Pentru initierea si stabilirea de relatii cu cei din jur, foarte interesante pentru copii sunt jocurile de stimulare si dezvoltare a diferitelor tipuri de comunicare (mimico-gestuala, verbala).
Am realizat cu elevii un cerc din scaune, astfel incat sa se priveasca in ochi atunci cand isi vorbesc; fiecare copil a primit cate un jeton cu un obiect sau un animal si atunci cand ajungea o mica minge la el, trebuia sa recunoasca imaginea de pe jeton, sa spuna forma de plural si sa formuleze o propozitie folosind cuvantul respectiv. Jocul “Eu spun una, tu spui multe” are ca obiectiv principal insusirea unei pronuntii corecte alaturi de dezvoltarea vocabularului.
Copiii si-au manifestat interesul pentru infrumusetarea clasei si  impreuna am pictat peretii, bucurosi ca au o panza atat de mare pentru pictura. Au folosit culori intense (Jovi), vibrante, au combinat si experimentat, iar rezultatul a fost pe masura.
Prin activitatile de ludoterapie copilul invata sa se joace, jocul trezindu-i interesul de cunoastere si autocunoastere.


 

Saptamana 15-21 septembrie 2014

,,Lumea prin ochii unui copil’’
,,Planeta albastra’’
Atelierul ,,Lumea prin ochii unui copil’’a avut drept scop reactualizarea cunostintelor legate de pozitia geografica a tarii si orasului nostru pe harta si apoi pe globul pamantesc. Activitatea a continuat cu un concurs de desene. Copiii au folosit creioanele colorate pentru a desena lumea prin ochii lor. Desenele au fost creative iar culorile folosite puternice si variate. Atmosfera in clasa a fost placuta, sustinuta si de fondul sonor al cd-ului ,,Cantecele copilariei’’.
Cel de-al doilea atelier a fost primit cu entuziasm de catre copii, mai ales in momentul in care le-am prezentat materialele necesare desfasurarii acestuia: acuarele, pensule, blocuri de desen, trafaleti. In cadrul ,,Planetei albastre” copiii au pictat ,,Lanul cu maci’’cu gandul inca la vacanta si la locurile vazute. Prin pictura, micii artisti invata sa descopere culorile, formele si amestecurile cromatice.
Pictura dezvolta creativitatea, imaginatia si incurajeaza copilul sa se exprime liber.


 12 septembrie 2104

,,Inima de copil’’
,,Aniversam sarbatoritii lunii’’

Clasa in care se vor desfasura activitatile proiectului a fost frumos impodobita cu baloane colorate, ghirlande, in asteptarea copiilor, tinand cont de faptul ca activitatile acestei saptamani au fost ,,Inima de copil’’si  ,,Aniversam sarbatoritii lunii’’.
Copiii au fost extrem de entuziasmati la vederea materialelor didactice primite si au dorit sa le explic modul in care le vom folosi. Asadar, am prezentat in primul rand laptopul si videoproiectorul, explicandu-le ca le vom folosi pentru a viziona cd-urile cu povesti, filme si vom asculta cantece pentru copii. De asemenea, le-am aratat plansele cu anotimpuri; copiii au recunoscut anotimpurile si au vorbit despre anotimpul preferat. Am folosit apoi jetoanele cu animale pentru a juca ,,Cum face?’’, un joc in care copilul primeste un jeton si trebuie sa recunoasca animalul si de asemenea sa reproduca sunetul pe care il emite acesta.
Au fost foarte entuziasmati de globul pamantesc si nerabdatori sa le arat unde este situata tara noastra, ROMANIA, pe globul pamantesc.
Piesele lego le-am folosit pentru a reactualiza cunostintele legate de forma si culoare prin intermediul unui joc numit ,,Care este culoarea ta?”. Copiii trebuiau sa recunoasca forma geometrica si culoarea piesei pe care o alegeau cu ochii inchisi din gramada de piese.
Tabla magnetica a fost asezata pe perete, iar copiii au ales din setul de magneti cu fete vesele emotia care i-a caracterizat in ziua respectiva, asa ca pe tabla au fost aplicati numai magneti veseli si fericiti.
La finalul activitatii am cantat sarbatoritilor lunii “La multi ani!”si fiecare copil a spus cate o urare acestora. Copiii au fost serviti cu prajiturele si suc si au ascultat muzica din setul “Cantecelele copilariei”.
Am prezentat acuarelele, seturile de pictura si toate materialele necesare activitatii pe care o vom desfasura saptamana viitoare si anume “Lumea vie si lumea neinsufletita”.
La finalul acestor activitati, copiilor le-au fost consolidate cunostintele legate de reprezentarile cromatice si de forma prin jocul didactic ,,Care este culoarea ta?”; scopul atins al jocului ,,Cum face?’’a fost de formare a deprinderii de a rosti corect sunetele si de a emite onomatopee.
Copiii s-au implicat in activitati, au fost foarte atenti si sunt extrem de nerabdatori sa participe si la urmatoarele ateliere.