Menu

Activitate metodică a directorilor de licee. colegii, școli gimnaziale și grădinițe organizată la Școala Gimnazială Specială nr. 14 Tulcea



În semestrul I al anului școlar 2017-2018, Școala Gimnazială Specială nr. 14 Tulcea a organizat activitatea “Managementul instituției școlare din perspectiva aplicării practicilor din educația incluzivă”, activitate cuprinsă calendarul activităților Cercurilor metodice ale directorilor și directorilor adjuncți din unitățile de învățământ din județul Tulcea.
În data de 7 decembrie 2017 au participat un număr de 52 directori, directori adjuncți de școli gimnaziale din Centrul Metodic Tulcea și din Centrul Metodic Măcin, precum și inspectori școlari. La activitatea desfășurată în data de 13 decembrie 2017 au participat 58 de directori, directori adjuncți de licee, colegii și grădinițe din Centrul Metodic Tulcea și Centrul Metodic Babadag, precum și inspectori școlari.
Tema dezbătută a promovat viziunea cuprinsă în Declarația de la Salamanca referitoare la abordarea integratoare a educaţiei:
„…şcolile trebuie să includă în procesul de învăţământ toţi copiii, indiferent de condiţiile fizice, intelectuale, sociale, emoţionale, lingvistice sau de altă natură ale acestora”.
„Școlile trebuie să includă în egală măsură copiii cu dizabilităţi şi pe cei supradotaţi, copiii străzii şi pe cei încadraţi în muncă, copiii aparţinând populaţiilor locuind în zone greu accesibile sau ducând o viaţă nomadă, copiii aparţinând minorităţilor lingvistice, etnice sau culturale, precum şi copiii provenind din alte zone sau grupuri dezavantajate sau marginalizate.”
„Persoanele cu cerinţe educaţionale speciale trebuie să aibă acces în şcolile obişnuite, care trebuie să se adapteze unei pedagogii «centrate pe copil, capabile să vină în întâmpinarea acestor cerinţe.”
„Scolile obişnuite, cu orientare incluzivă, sunt cele mai utile mijloace de combatere a atitudinilor discriminatorii, creând comunităţi primitoare, construind o societate incluzivă şi oferind educaţie pentru toţi; mai mult, ele furnizează o educaţie utilă pentru majoritatea copiilor, cresc eficienţa şi în ultimă instanţă rentabilitatea întregului sistem educaţional”.
„Principiul fundamental al şcolii incluzive este acela că toţi copiii trebuie să înveţe împreună, oricând acest lucru este posibil, indiferent de dificultăţile pe care le au sau de diferenţele dintre aceştia. Şcoala incluzivă trebuie să recunoască şi să reacţioneze la diversele cerinţe ale elevilor, armonizând, pe de o parte stiluri şi ritmuri diferite de învăţare, iar, pe de altă parte să asigure o educaţie de calitate pentru toţi, prin programe de învăţământ adecvate, bună organizare, strategii de predare, folosirea optimă a resurselor şi parteneriatul cu ceilalţi membri ai comunităţilor în care funcţionează. Trebuie să se asigure un continuum al sprijinului şi serviciilor oferite pentru cerinţele speciale în fiecare şcoală.”
Activitățile metodice cu directorii organizate la școala noastră au reprezentat o oportunitate pentru promovarea activităților învățământului special și special integrat în întâlniri cu reprezentanţi ai unităților de învățământ din județul Tulcea și ai Inspectoratului Școlar Județean și de asemenea pentru prezentarea ofertei educaţionale și a serviciilor oferite de școală.